Behandlingar

Undersökning

Vi tar emot barn och vuxna för regelbundna och individanpassade munhälsokontroller. När du är hos oss är du i centrum. Vi tittar över dina tänder och tillsammans skapar vi den vård som passar dig bäst.

Läs mer om undersökningar

Akut tandvård Lund

Våra patienters akuta besvär/värk prioriteras. Behöver du akut tandvård Lund eller har något gått sönder? Ring oss, så försöker vi hjälpa dig så fort vi kan.

Vid akut tandvärk eller inflammation eller andra akuta problem som gör att du måste få hjälp och kan inte vänta på en reguljär tandläkartid?

Kontakta oss direkt så skall vi försöka boka in en tid med en av våra tandläkare akut. Vi har alltid reserverade akuttider att få med snabb varsel och vi jobbar alltid för ditt bästa för att du ska kunna få en tid så fort som möjligt.

Mer om akut tandvård Lund

Förebyggande behandling

Har du blödande tandkött (gingivit), tandlossning (parodontit) eller lätt får hål (karies) i dina tänder, kan du behöva gå till vår tandhygienist för att få hjälp att hejda utvecklingen. Du får borttaget tandsten och bakteriebeläggningar (plaque) och råd för att hjälpa dig själv hemma.
Mer om profylax

Lagning

Har tanden gått sönder, har vi hittat ett hål? En lagning i composit kan vara den enklaste lösningen.
Mer om tandlagning

Rotbehandling

Om nerven i tanden skadats av karies, belastning eller olycka kan man behöva ta bort den inflammerade eller döda nerven. Du behöver en rotfyllning.

Mer om rotbehandling

Kronor och broar

Tänder som är mycket lagade och lappade, eller mycket trasiga kan behöva en krona av keramik eller metallkeramik.

Om du har en eller flera tandluckor, men omgivande tänder av bra kvalité, kan du få en bro för att ersätta de saknade tänderna. När man gör en bro används de egna tänderna som fäste för att ersätta de saknade. Du får en fastsittande bro. (kallas även brygga)

Mer om tandstödd protetik

Implantat

Saknar du en eller flera tänder, måste en tand dras ut? Ett implantat ersätter tandroten med en fixtur i titan, och på denna kan nya fastsittande tänder byggas upp.

Mer om implantat

Hel-och delprotes

Saknar du alla tänder kan en avtagbar helprotes vara en tillfällig eller permanent lösning.

Om du saknar en eller flera tänder kan en avtagbar delprotes (partialprotes) vara en tillfällig eller permanent lösning.

Mer om proteser

Bettskena

Gnisslar eller pressar du tänder? Har du spänningar i käkmusklerna eller sliter du hårt på dina tänder? Du kan behöva en bettskena för att avlasta käkmuskler och spara på din tandsubstans.

Mer om käkledsbesvär och tandslitage

www.1177.se/Skane/Tema/Tander/Sjukdomar-och-besvar/Gnissla-och-pressa-tander/

Tandblekning

Tycker du att dina tänder gulnat med åren? Vill du fräscha upp ditt leende med lite ljusare nyans på tänderna? I många fall kan en hemmablekning med individuellt framställda blekskenor vara rätt alternativ för dig.

Mer om blekning